2013.
režija: Jim Mickle
scenario: Jim Mickle,
Nick Damici (prema filmu Jorgea Michela Graua)
uloge: Bill Sage, Ambyr
Childers, Julia Garner, Kelly McGillis, Wyatt Russell, Michael Parks,
Nick Damici
Kod horor filmova
postoji jedna zakonitost koja kaže da sirova, nezavisna i
neispolirana produkcija često postigne više efekta nego upeglane
studijske franšize. Ako bismo tu tvrdnju proširili, to bi dovelo do
toga da su horori iz evropske, latinoameričke ili azijske produkcije
po pravilu strašniji od američkih. Ako se uzme u obzir tendencija
američke filmske industrije da svaki iole prodorniji ne-američki
film dohvati i napravi američku verziju, znači da je mnogo dobrih
ideja pojednostavljeno, razvodnjeno i nevešto prevedeno u novi
kontekst. Na sreću, We Are What We Are nije takav film.
U pitanju je prerada
istoimenog meksičkog filma iz 2010. godine koji je snimljen u
relativno slabim produkcijskim uslovima, odisao lagano trash
estetikom i, što je važno za horor film, imao čvrstu poveznicu sa
realnim svetom. Američka verzija je više estetski ispolirana i
temeljno prebačena u novi kontekst. Meksički original je imao jaku
socijalno-ekonomsku kritiku u podtekstu, što bi bilo vrlo nategnuto
za temu filma i američko okruženje. Zato se se jedni od majstora
intelektualnih i visceralnih horora odlučili za jedan drugi ključ,
socijalno-religijski, oslanjajući se na american gothic stereotip
osamljenih divljaka koji žive u kući na kraju gradića u ruralnom
kraju. Kada je standardni motiv detaljno razrađen i kada je
pozadinska priča elementarno uverljiva, nije teško izgraditi film
na stereotipu.
Jim Mickle i Nick
Damici su jedna ustaljena scenarističko-rediteljska kombinacija, sa
naslovima koji su dospevali do kritike i svoje osnovne publike.
Mulberry Street (2006) je veoma neobičan, iako trashy
snimljen survival horor koji produbljuje jednu manje ili više
osnovnu priču. Stakeland (2010) uspeva da ubaci socijalnu
kritiku u okvir žanrovskog vampirskog filma i ima hrabrosti da se
posluži asocijativnom montažom u stilu Terrenca Malicka. Dvojica
autora pripremaju svoj prvi izlet van horor okvira, u pitanju je
triler potrage Cold in July, najavljen za iduću godinu. We
Are What We Are je već na neki način uvod za to, jer je razrada
filma dramska (u prvom planu su emocije glavnih junaka i njihovi
unutarnji sukobi), a mehanika filma je iz domena trilera, dok su samo
najosnovniji elementi i nekoliko šokantnih preokreta deo horor
trikova. Već je najavljen nastavak, What We Were koji će režirati
Antti-Jussi Annila i koji će najverovatnije biti prequel uzevši u
obzir relativno zatvorenu priču i Annilinu sklonost ka kostimiranim,
lagano fantazijskim trashy hororima smeštenim u prošlost.
Okolišam da ne izlanem
spoilere, ali ko je gledao original, znaće o čemu se radi.
Sredovečna žena po pljusku ulazi u lokalnu radnju, kupuje namirnice
i izlazi. Na banderi vidi zalepljen plakat sa fotografijom nestale
devojke, počinje da se trese, povraća krv, pada u baru i utapa se.
Ona je Emma Parker, živela je sa mužem i troje dece u kući na
kraju mesta. Parkerovi su već na prvi pogled čudni ljudi,
religijski fanatici koji nemaju socijalnih kontakata sa ostatkom
stanovništva, nose odeću nekoliko decenija prestaru, slušaju
jednako tako staru muziku sa gramofona, čitaju samo Bibliju i
praktikuju ekstremno strogi post. Otac Frank (Sage) izgleda
zastrašujuće nenormalno, a sve troje dece, kćeri Iris (Childers) i
Rose (Garner) deluju anemično, a najmlađi sin Rory kao da će svaki čas
umreti od iscrpljenosti i neadekvatne ishrane. Jasno je svakome da
takva familija na takvom mestu ne sluti na dobro, da ima strašnu
tajnu koja će se otkriti. Majčina smrt neposredno pred verski
praznik je događaj koji će pokrenuti lavinu, jer najstarija kćer
mora da preuzme majčino mesto domaćice kuće.
U meksičkom originalu,
tajna je skrivena do iza polovine filma. Taj standard nije bilo
moguće dostići u američkoj verziji, pa, iako se nigde eksplicitno
ne govori o tome do pred kraj, prilično je lako naslutiti o čemu se
radi. Flashback scene iz dnevnika koji Iris nasledi od majke i koji
govori o događajima iz XVIII stoleća i početku tajnog života
Parkerovih se dešavaju u pećini tokom duge i teške zime, članovi
proširene familije nestaju ili umiru. Tajna je kanibalizam...
Jednom kada je i taj
kostur manje ili više izleteo iz ormara, film se može posvetiti
amaterskoj istrazi koja će razotkriti čudno ponašanja Parkerovih.
Otac je sve luđi i nervozniji, tako da ne može sabrano držati
masku. Na tragu su mu radoznala suseda iz kuće do (McGillis),
lokalni doktor (Parks) koji je blizu njegovog imanja pronašao
komadić kosti i mladi zamenik šerifa (Russell), zaljubljen u Iris i
nagovoren od strane doktora da potraži još koji komad dokaza. Šerif
(Damici) je sklon da prosto umanji problem, ali to je razumljivo,
pošto je kroz celu širu okolinu protutnjalo nevreme i ostavilo
ruševine, a doktor ionako opsesivno traži svoju nestalu kćerku
(hint, hint). U međuvremenu se u kući pomalo menja odnos snaga,
pošto kćeri nisu oduševljene kanibalskom tradicijom od dvesta i
kusur godina, išle su u školu sa normalnim ljudima i rado bi se
integrirale u sredinu.
Film ima par solidno
neočekivanih iznenađenja koja nisu nimalo naivna. Najnežnija scena
u filmu je prekinuta udarcem lopate u glavu, a sekvenca sa poslednjom
večerom je i strašna i smešna. Dobro, sve to treba uzeti veoma
uslovno, pošto istreniranog gledaoca horor filma skoro ništa ne
može iznenaditi, posebno kada su preokreti i iznenađenja tempirani
školski. Uostalom, atmosfera uhvaćena fotografijom i soundtrackom,
ta vlaga, memla, oronula kuća i prostrani, grubi podrum u
nekadašnjoj pećini su svakako važniji elementi užasa nego
dramaturške tačke. Mlade glumice su se iskazale u ovom filmu, za
šta treba zahvaliti reditelju koji ih ima pod kontrolom. Nežnost,
zbunjenost i očaj nisu baš najlakši glumački zadaci. Sage malo
preteruje kao ludak na ivici samoubistva, koji je već odavno prešao
granicu razuma, njegova izvedba je sastavljena od nekoliko klišeja.
Kelly McGillis je neprepoznatljiva, možda zbog toga što je
ostarila, a odavno nije u fokusu mainstream produkcije.
Damici i Mickle su
krenuli težim, rizičnijim putem i isplatilo im se u punoj meri.
Lakši put bi bila nekakva horor parodija, na liniji Motel Hell,
koja bi imala više šansi da nas zabavi nego da nas angažuje u
praćenju. Međutim, koliko je horor potrošen kao žanr, parodija je
u još težem položaju, zbog podrazumevanog nedostatka originalnosti
i ovisnosti o provokaciji. Svaki pogrešno tempirani smeh ili lošije
razrađena šala će parodiju zakucati u rasponu od lošeg do
prosečnog filma.
Kako se u svetu filma
retko kad dele utešne nagrade za hrabrost, angažman gledaoca mora
da bude potpun da bi film uspeo. We Are What We Are simultano
nastupa na više frontova i uspeva da bude zanimljiv dvema publikama.
Žanrovski fanovi će biti zadovoljni količinom strave i užasa, dok
će arthouse publika pred sobom imati jedan koherentan, promišljen i
sjajno realizovan film bez obzira na žanr.
No comments:
Post a Comment