2012.
režija: James Marsh
scenario: Tom Bradby
uloge: Andrea
Risborough, Clive Owen, Brid Brennan, Aidan Gillen, Domhnall Gleeson,
David Wilmot, Gillian Anderson
Politički triler
Shadow Dancer, priča o dugotrajnoj gerilskoj borbi Irske
Republikanske Armije protiv britanske vlade i vojske u Severnoj
Irskoj, bez problema drži našu pažnju svih 100 minuta koliko
traje. Tome doprinose i momenti lepote uhvaćeni od strane veštog
direktora fotografije, raštrkani po celom filmu, koji sjajno
dočaravaju period (1993. godina) i socijalnu panoramu podneblja.
Ipak, Shadow Dancer nije toliko dobar film koliko bi mogao da
bude, i pored intrigantne teme i vešte izvedbe.
Problem je u konceptu i
rediteljskoj odluci da likove i situacije pokaže sa puno poštovanja,
ali sa distance. Ni u jednom trenutku filma nam nije omogućeno da
zavirimo u um, srce i dušu naših likova, oni su prisutni samo
toliko koliko su potrebni za priču. Priča je zbog toga hladnokrvno
i klinički ispričana, ne zauzimajući ni pro-IRA ni pro-britansku
stranu, ali mi ne vidimo progresiju likova. To je možda oprostivo za
epizodiste, ali ne i za protagonistkinju u centru priče.
Početnih 30 minuta su
i najbolji deo filma. Prva scena, smeštena u 1973. godinu nam
prikazuje junakinju Collette kao devojčicu koja zaduženje koje joj
je otac dao prebacuje na svog mlađeg brata. On odlazi da to obavi, i
u međuvremenu gine kao slučajna žrtva u pucnjavi na ulici. Taj
uvod služi da zacementira osnovnu motivaciju familije McVeigh,
glavne junakinje Collette (Risborough) i njene braće Gerrija
(Gillen) i Connora (Gleeson). Oni su od tada opredeljeni za IRA-u i
učestvuju u terorističkoj borbi bez rezervi. Dvadeset godina
kasije, Collette biva uhapšena u Londonu zbog podmetanja bombe u
metro. Umesto u regularni pritvor, biva privedena u neku od
kancelarija MI5 i dodeljena “handleru” po imenu Mac (Owen) koji
ima nameru da je iskoristi kao doušnika, a ima i pravo sredstvo za
pritisak na nju. Ako Collette ode u zatvor, njen sin će biti
prebačen u dom. Nakon duge scene u kojoj je tišina barem jednako
važna kao dijalog, ona pristaje na veoma rizičnu misiju, da
obaveštava službu o akcijama koje planiraju njena braća, ali i
njihov nadređeni, lokalni komandir IRA Kevin (Wilmot).
Obratite pažnju da
Collette u prvo vreme ne govori ništa, a mi je svejedno pomno
pratimo, i njene prva replika je da želi advokata. Njena
misterioznost koja nas je zaintrigirala se nakon prvih pola sata
pretvara u breme. Dramaturški je jasno zašto je ona tako skrivena u
scenama interakcije sa ukućanima i drugim oficirima IRA-e, jer ona
tada rizikuje živu glavu i neprobojna maska joj je jedini spas. To,
međutim, ne sme da važi za scene u kojima je vidimo kako razmišlja.
U dramatizacijama istorijskih ili političkih događaja je važno da
poznajemo glavnog lika i da se povežemo s njim. U suprotnom, film
postaje prosta stilska vežba.
Sličan problem imamo i
sa Macom, njegovi postupci ne smeju biti obelodanjeni. Njegova
paralelna priča se fokusira na to kako da zaštiti Collette, iako je
koristi za svoje ciljeve. Ali on se bori za očuvanje svoje pozicije
u okviru policije, protiv kolega od kojih su neki manipulativni, a
neki jednostavno nedovoljno pametni i strpljivi da bi izgradili
slučaj protiv više pozicioniranih pripadnika IRA-e, pa bi da sa
hapšenjima na niskom nivou, ali sa mnogo buke i besa poentiraju i
“uteraju strah u kosti” drugim borcima. Na tom planu priče,
Gillian Anderson, sjajna karakterna glumica koja može svašta sa
dobro napisanim likom, ostaje nedovoljno iskorišćena kao Macova
šefica.
Ima nekoliko scena u
filmu koje će biti na granici da pobude emocije gledaoca. Recimo,
osetićemo kako je Collette u opasnosti dok je jedan od njenih
saboraca traži po kući, a ona upravo telefonira MI5 ili scena
sahrane poginulog borca IRA-e koju britanska vojska i policija žele
da prekinu i sukob između britanskih snaga i građana koji je
usledio nakon oštrenja rogova. Vidimo obe strane u sukobu kao
mačističke i nezrele, dok se žene već mahinalno sklanjaju uza zid
i hvataju zaklon. Njihovi pogledi govore više od bilo koje linije
dijaloga.
Kraj filma je možda
predvidljiv, dolazi nakon očekivanog dvostrukog obrata i
brutalnosti, ali gledaocima je jasno da je Collettina priča završena
još kada je sklopila savez sa MI5. Čak i da preživi, ona ne može
pobeći od svojih sećanja niti od osećaja paranoje i krivice.
Fokusiran na površne
detalje, Shadow Dancer nije dobar film koliko bi mogao biti.
Čak ni veoma solidna ostvarenja Andree Risborough i Cliva Owena ne
uspevaju da nam približe likove. Lepo je, za promenu, imati
ne-pamfletski film na temu koja oštro deli javnost u Britaniji,
Irskoj i šire. Većina filmova na IRA tematiku su stali čvrsto na
jednu stranu. Ipak, distanciranost nije dobar izbor za osnovu filma,
niti bi film smeo da se hvali jedino faktografskom preciznošću i
nepristrasnim pogledom.
James Marsh bi to morao
znati. On je prvenstveno dokumentarista, nagrađen Oscarom za Man
on Wire (2008), inače jedan od retkih dokumentaraca koji se
odlikuju ljudskom toplinom. Marsh nije novajlija ni u svetu igranog
filma, radio je na ovaj ili onaj način po istinitim događajima, kao
i po originalnim scenarijima. Generalno ima osećaj i za likove i
priču, ne samo za faktografske detalje. Šteta je što Shadow
Dancer nije bolji film, sa takvom temom i ekipom bi morao biti.
No comments:
Post a Comment