2012.
režija: Mikael
Marcieman
scenario: Marietta
von Hausswolff von Baumgarten
uloge:
Sofia Karemyr, Simon J. Berger, Josefin Asplund, Pernilla August
Da
počnemo sa činjenicama: sredinom 70-ih u Švedskoj je buknula afera
oko nepriličnih odnosa poslovnog i političkog vrha sa sirotim
mladim prostitutkama. Imajući u vidu osetljiv politički trenutak
(izbori odmah iza ugla), kao i pomalo specifičnu političku poziciju
tadašnje Švedske (nominalna neutralnost, tržišna privreda, ali
socijalna država, aktivna uloga u svetskoj politici), afera je brzo
zataškana, “madam” je osuđena na relativno blagu kaznu, istraga
nikad nije dala rezultate kada su u pitanju korisnici usluga mladih
dama. Delovalo je kao da će se kola slomiti makar na ministru
pravde, ako ne i na premijeru.
Tadašnji
premijer je bio Olof Palme, kasnije ubijen u još uvek nerazjašnjenom
atentatu, poznat po svojoj borbi za jednakost među polovima,
vernosti idejama socijalne države i solidarnog društva, kao i po
svojoj skromnosti, jer je na posao išao javnim prevozom, pojavljivao
se na javnim mestima bez pratnje.Da sumiramo, Palme je bio heroj
levičarskog sveta i skoro pa svetac za svoje sunarodnike. Ali, ako
je verovati filmu Call
Girl, imao je
sklonosti ka nelegalno mladim prostitutkama, ili barem štitio svoje
ministre i službenike. To je, naravno, diglo nešto prašine u
Švedskoj, ali to je valjda i uloga filma koji se predstavlja kao
politički triler.
Iako
su imena promenjena, događaji u filmu odgovaraju događajima iz
70-ih. Protagonistkinja priče je Iris (Karemyr), četrnaestogodišnja
devojka koja ima običaj da beži od kuće. Nakon jedne takve
bežanije, majka je ostavlja u domu, nadajući se da će država
obaviti njen posao u vaspitavanju. Iris ne može da ostane na
zatvorenom, iako je taj partikularni dom relativno ugodno mesto sa
dobrim odnosima između pitomaca i zaposlenih, pa zato svako veče
beži u grad. A kada joj se pridruži Sonja (Asplund), stara
prijateljica, njih dve će ići iz provoda u provod. Jednom će ih
taj provod dovesti do gospodina koji voli da mlade devojke plešu
gole do pojasa u njegovoj blizini i za to je spreman platiti solidnu
lovu. Jednom prilikom u njegovom stanu će se pojaviti Dagmar, zvana
Mama (August), organizatorka veoma široke sheme amaterske
prostitucije sa mladim devojkama, relativno pristojnim očajnicama
koje su zapale u nevolje, kao i damama u godinama. Ipak svaka roba
nađe svog kupca.
Irisin
“pad” se odvija po već viđenom scenariju: prvo joj Mama daje za
nju neverovatne količine novca za nešto tako blesavo kao što je
skidanje odeće i seks, pa joj daje iluziju života na visokoj nozi,
sa sve šampanjcem i ostrigama, da bi joj na kraju najbolja
motivacija bile droga i pretnje. Iris se preračunala kada je mislila
da ona drži svoju situaciju pod kontrolom.
Uporedo
sa tom dramskom pričom, imamo i priču o policajcu Johnu (Berger)
koji sam protiv svih pokušava da prodre do krajnjih granica afere,
po svaku cenu. A cena može biti visoka, jer na nju utiču službenici
vlade, ali ni najmanje bezopasna služba državne bezbednosti. John
će uglavnom raditi sam, marljivo skupljati dokaze i prkositi
naredbama sa vrha, pa će na kraju optužnica biti podignuta, madam
uhapšena i suđenje pokrenuto. Rezultate znamo, nikom ništa.
U
domenu priče, znači, Call
Girl ne donosi ništa
novo, red drame o odrastanju u nestandardnim uslovima, red krimi
trilera o prostituciji, red proceduralnog i red procesnog trilera.
Srećom pa su glumci bili raspoloženi. Sofia Karemyr kao Iris
dočarava ono što se očekuje o tinejdžerske prostitutke: nemiran
duh i prkosan stav, ali ipak zadržava mrvicu nevinosti i dečije
naivnosti. Njena “partnerka” je slična, samo i nižem ključu i
manje sklona ekscesima. Simon J. Berger kao John je tipičan
policajac koji postaje opsednut slučajem, temeljan i uporan do samog
kraja. Ipak Pernilla August svima krade šou. Njen portret stare,
organizovane madam je na granici genijalnog, a Dagmar je jedan od
uverljivijih i strašnijih filmskih monstruma u poslednje vreme.
Call
Girl ima još jedan
redak kvalitet, a to je da maloletničku prostituciju tretira na
dostojanstven način, koliko je to moguće. Nema izmamljivanja
jeftinih emocija i eksploatacije. To ne znači da nema golotinje ili
čak natruha erotike, ali ti momenti su tu jer su apsolutno
neophodni. Dodajmo tome detaljan prikaz epohe i pažnju posvećenu
detaljima: enterijeru, tehnici, odeći i frizurama. Call
Girl je studiozan
film, ali bi utisak bio bolji kada bi se malo smanjilo sa upotrebom
muzike, koje jednostavno ima previše i često na neukusnim mestima,
bez obzira na to što je u pitanju dobra muzika na tragu Pink Floyda.
Centralni
problem su ipak likovi. Osim Dagmar, nijedan drugi lik u filmu nam
nije bliži ili makar poznatiji nego na samom početku. Promene
njihovih ličnosti su očekivane i odgovarajuće za žanr, ali imajmo
u vidu da je ovo film po istinitom događaju, sa živim ljudima. Za
svojih 140 minuta trajanja nam klinički precizno i dokumentarno
prikazuje jednu aferu koja je značajna za relativno usku publiku.
Nešto širu u Švedskoj, ali to nije dovoljno za film sa
internacionalnom distribucijom. Takođe, zahteva nekakvo predznanje i
široj publici će jednostavno biti dosadan. To se moglo izbeći na
nekoliko načina, od kojih je najbolji taj da gledaoci budu emotivno
involvirani u priču. Ipak za debitantsko ostvarenje televizijskog
reditelj Marciemana, Call
Girl može dobiti
prolaznu ocenu. Koga zanima tamna strana švedske socijaldemokratije,
neka čita i gleda Millenium trilogiju. Ovaj film je na sličnom
tragu, ali samo površno i u prošlost kada je dekadencija i
započela.
No comments:
Post a Comment