2012.
režija: Walter Salles
scenario: Jose Rivera po romanu
Jacka Kerouaca
uloge: Sam Riley, Garret Hedlund,
Kristen Stewart, Amy Adams, Viggo Mortensen, Alice Braga, Tom
Sturridge, Kirsten Dunst, Steve Buscemi
Roman On The Road Jacka
Kerouaca predstavlja jedan od kamena-temeljaca američke
književnosti. Oslanjajući se na iskustva tzv. „izgubljene“
generacije 20-ih godina, veterana Prvog svetskog i još ponekih
ratova, Kerouac i društvo koje danas nazivamo beatnicima su
razglabali o američkim lutanjima i gubitku američkog sna u društvu
koje je vuklo traume Drugog svetskog rata, tek se spremajući za
Koreju i Vijetnam. Roman ima veoma labavu narativnu strukturu,
opisujući lutanja piščevog alter-ega Sala i njegovog prijatelja
Deana (alter-ego pesnika Neala Cassadija) po američkim cestama i
gradovima, usput srećući kolege pisce, poput Ginsberga i Burroghsa.
I tu se postavlja pitanje: koliko je od takvog romana moguće
prebaciti na film.
To su pokušavali i Welles i
Coppola, potonji je shvatio da to sam neće realizovati posle
traumatičnih iskustva sa snimanja Apocalypse Now i One
From The Heart. Zato je početkom 90-ih ponudio Joelu Schumaheru
režiju, ali i to je bio propao pokušaj. Konačno je nađeno rešenje
u vidu dueta Rivera – Salles (The Motorcycle Diaries) i
relativno velike, a opet skromne internacionalne produkcije koja se
proteže na tri kontinenta. I kada se pogleda konačni rezultat,
oklevanja nisu bila uzalud. Film možda nije sasvim loš, ali nikako
nije dobar.
Od kompleksne teme traženja suštine
američkog sna (čime će se kasnije baviti i ostali beatnici, ali i
hippie pokret, i usamljeni vukovi poput Salingera i Bukowskog, kao i
celokupne "americane", šta god ona bila) i izvornika sa
labavom strukturom rastegnutom na nekoliko linija priče, bezbroj
crtica i notica sa ceste i u vremenskom okviru od nekoliko godina
nije lako napraviti film. Za film je potrebna jaka autorska ličnost,
spremna na teške izbore na šta se fokusirati od obimne izvorne
građe. Kreativni duo očito za to nije bio sposoban, pa se film
svodi na "gibberish" provode, slušanja jazza, napijanja,
perverzija i inspirativnih i „inspirativnih“ razgovora i
seksualnih eskapada i perverzija, od čega se nešto dešava u gradu,
a nešto u stanovima i kućama u koje se glavni i sporedni likovi
uvaljuju kada bi se odmorili od lutanja i vozikanja.
Narator je Sal (Sam Riley sa stalno
zbunjenim izrazom lica), a idejni vođa lutanja po Americi i šire je
Dean (Garret Hedlund koji se jako trudi da liči na mladog Brad
Pitta), a sa njima je veći deo vremena Marylou (Kristen Stewart, ona
mala iz Twilight sage što i dalje ne zna da glumi), mlada,
ekstremno perverzna, ali nezahtevna Deanova ženskica. I oni se tako
vuku po putevima, posećuju jedni druge. Dean je bivši robijaš sa
dugim stažom, lutalica koja traži svog izgubljenog, pijanog oca,
samoobrazovan, zavodljiv i rođeni avanturista vođen divljim
instinkima, što bi se reklo, jebač muške i ženske bulje. Njega je
u ekipu pisaca doveo Carlo Marx (alter-ego Allena Ginsberga),
predstavljen kao potpuno stereotipna pederčina, ali će Dean
ostaviti najveći utisak na Sala. Da li je njihov odnos samo bromansa
ili tu ima i jačih gay indicija? To ostaje neutvrđeno, kao i poenta
filma. Za tako nešto je potrebno imati stav, ali autori nisu imali
hrabrosti da ga iskažu. Od epizodnih glumaca, treba pomenuti Vigga
Mortensena kao Williama Burroughsa / Old Bull Leeja, i veoma
inspirativno glumačko ostvarenje na tragu provincijalnog profesora,
Amy Adams kao njegovu potpuno paranoidnu i opsesivno kompulsivnu
ženu, sa ostvarenjem na tragu uloge u Andersonovom Masteru.
Kirsten Dunst je živahna kao Camile / Carolyn Cassady, Steve Buscemi
ima sjajnu epizodu kao gay trgovački putnik. Siromaštvo i ratna
trauma su vidljivi u podtekstu filma, kao i kulturni bum koji je
počeo sa jazz muzikom, a preliva se u književnost i film. Obe
stavke kasnih 40-ih i ranih 50-ih su znalački snimljene i
ukomponovane, ali to ne drži film na prihvatljivom nivou. Kao i u
The Motorcycle Diaries, fotografija je lepa i sugestivna.
Ipak, film odzvanja šupljinom i
prazninom, veliki američki autori su svedeni na lude i zbunjene, sa
vrlo malo normalnih između, a stav o američkom snu, americani i
beat poretu nije vidljiv ni u tragovima. Za razliku od The
Motorcycle Diaries, koji napadno poentiraju (pogrešni, ali
hagiografski) romantičarski stav o Cheovom formativnom putovanju,
ovaj film ne prenosi nikakvu poruku osim površne i nekoliko puta
ispričane priče o prijateljstvu, strasti, instinktu i divljem duhu.
Pored standardnih opštih mesta o seksualnosti i alkoholu. Walter
Salles je majstor road filmova, većina njegovih filmova su smeštena
na ovakva ili onakva putovanja, ali ovaj film ne vodi nikuda.
No comments:
Post a Comment