2012.
režija: Alan Polsky,
Gabe Polsky
scenario: Micah
Fitzerman-Blue, Noah Harpster (po romanu Willija Vlautina)
uloge: Emile Hirsch,
Stephen Dorff, Kris Kristofferson, Dakota Fanning, Noah Harpster,
Joshua Leonard
The Motel Life
je rediteljski debi braće Polsky, producenata nekoliko zanimljivih
indie naslova, nastao po zapaženom romanu-prvencu alternativnog
country muzičara Willija Vlautina, savremenog barda americane. Ovaj
kratki, oštroumni i simpatični film je iz meni nepoznatih razloga
čekao punih godinu dana na američku distribuciju, iako je premijera
u Rimu prošla dobro. The Motel Life će nas podsetiti na neka
druga filmska vremena, kada su angažovane socijalne priče bile
legitimne teme koje su punile bioskopske dvorane, kada nisu bile
odbacivane unapred kao smaranje ako nisu bile napunjene specijalnim
efektima i grafikom iz kompjuterskih igrica.
The Motel Life je
priča o dvojici braće, rođenih gubitnika, radnika na sat i
alkoholičara koji žive u rupama od motela. Nisu oni ljudi bez
talenta, Frank (Hirsch) je u stanju da iz topa ispali stripovsku
priču, a Jerry Lee (Dorff) to ume da pretoči u crtež. Zašto nikad
nisu uspeli u tome? Nisu ni pokušali, za to treba vremena i
posvećenosti, a oni moraju da rade i da piju da bi ublažili bol
katastrofalnog života. Tome treba dodati da je Jerry Lee invalid bez
jedne noge koju je izgubio u železničkoj nesreći, a Frank ima
slomljeno srce i pati za Annie (Fanning), još jednom rođenom
gubitnicom koju je majka gurnula u prostituciju. Neverovatne priče
koje Frank priča, a Jerry Lee ilustruje su kompenzacija za grozan
život, u njima braća doživljavaju avanture dostojne Corta
Maltesea, bore se sa nacistima i gusarima, okružuju ih stripovski
prelepe žene (raz)odevene u pin-up stilu, a Jerry ima obe noge...
Da, crnjak, ali živi
se kako-tako, pa makar i u šugavom motelu u centru Rena, Nevada, tog
Las Vegasa za sirotinju, kompulsivne kockare i očajnike. Ipak, oni
imaju prijatelje kojima je do njih stalo, ali od tih prijatelja je
malo koristi. Al (Harpster) nikako nema sreće ni u čemu, na pravdi
boga zabunom dobija batine, a Tommy (Leonard) ima niz kockarskih
malera i duguje par hiljada dolara, sumu koju on ne može zaraditi
poštenim radom. Braća su, međutim, upala u nevolju: Jerry Lee je
pijan zgazio momka na biciklu koji mu se zaleteo pod auto. Iako
policija pokazuje tek sporadičan interes za to, sve smrdi na običnu
nesreću, Jerrija izjeda osećaj krivice i braća moraju da se maknu
iz grada, da odu u neki drugi grad, u neke druge motele i da nađu
neke slične slabo plaćene poslove. Možda im se sreća
osmehne u par stotina kilometara udaljenom gradu gde živi
neprežaljena Annie.
Film je, kao i roman,
koncipiran fragmentarno. Vidimo braću kao muškarce, ali i kao
dečake, neposredno nakon majčine smrti. Znamo da ih život nije
mazio, znamo da ih je otac napustio kad su bili klinci, da od njega
imaju samo jednu pozlaćenu winchesterku koju je on verovatno dobio
na kocki. Osim flashbackova radnja filma je isprekidana i ubrzanim
animacijama Frankovih avanturističkih stripovskih predložaka. To je
rizičan potez, nekome će se to učiniti kao nepotrebna onanija, ali
ovde to nije slučaj. Animacije, ma koliko neverovatne, uvrnute i
over-the-top bile, služe za razvedravanje turobne atmosfere filma.
Steven Dorff je svakako
zvezda filma. Obično ga nismo viđali u tragičnim ulogama, ali ovde
je perfektan. Mi zapravo ne znamo koji je njegov psihološki hendikep
pored fizičkog, ali verovatno da ni Jerry Lee ne može to iskazati
na koherentan način. Način na koji igra lika koji se nosi sa smrću
koju je sam prouzročio diže ceo film iz prethodne dominantno
socijalne “country” sfere na teritoriju Eugena O'Neilla, F.
Scott Fitzgeralda i Johna Steinbecka.
U takvom odnosu snaga i
emocija, teško je da drugi, zdravi brat ne bude samo štaka
tragičnom, ali i Emile Hirsch je briljantan kao Frank. Iako ima više
vremena na ekranu i nominalno se više stvari vrti oko njega, u
zajedničkim scenama Hirsch prepušta inicijativu Dorffu i sjajno
dopunjuje šta treba. Takav je i Frankov lik, nalik na heroja country
i heartland rock pesama, rođeni gubitnik, ali žilavi borac. Filmovi
često promaše kada prikazuju bratsku ljubav i lojalnost, ali ovde
to nije slučaj. Jerry će reći Franku da se posveti Annie, jer
ljubav prema stvarnoj ženi je nešto što je mnogima nedostupno.
Jerry će fantazirati o ženi sa jednog od svojih crteža, i to će
biti njegova kompenzacija.
Naravno, ni epizodni
glumci nisu ništa slabiji. Kris Kristofferson je već odigrao svu
silu takvih uloga, i napisao dosta svojih pesama. On igra prizemno
mudrog čoveka koga je oblikovalo životno iskustvo, prodavca
polovnih automobila, Frankovog bivšeg šefa i očinsku figuru. On će
mu dati jedini donekle pametan i upotrebljiv savet: “Nemoj donositi
odluke misleći da si ništarija, donosi odluke kao da si sjajan
čovek, ili makar pristojan”. Frank je svakako pristojan momak i to
će poslušati. Dakota Fanning je sjajna kao Annie, devojka iza koje
je težak život i koja je tek stala na noge. Ona će videti neviđenu
sreću u svom (za nas prozaičnom) poslu prodavačice u pekari.
Odlični su i Joshua Leonard i Noah Harpster kao simpatični
gubitnici. Oni svi imaju dovoljno vremena na ekranu da se predstave
kao glumci i likovi sa karakterom, što je neobično za film koji
traje ispod 90 minuta. Istina, radnja je sporija, ali film je zbog
atmosfere i emotivnog naboja daleko od dosadnog.
Pored toga, film je i
lepo snimljen, tako da jasno naznači epohu (90-te), kraj i godišnje
doba (Nevada pod snegom), kao i milje u kojem se kreću likovi. U
motelima se odmah dobije utisak koje su to rupe, koliko je prašnjav
tepih, koliko su potrošeni pokrivači, koliko je tanak mlaz vode na
tušu. Moteli su svakako jedan od neophodnih elemenata američke
pop-kulture, zajedno sa dinerima, drive-in restoranima i bioskopima,
džuboksima i kockarskim automatima. Obratite pažnju na scenu u
casinu, dobro pogledajte svaki detalj. Osetićete se kao da ste na
domaćem terenu, jer vam je sve poznato, makar iz filmova, i ti
crveni separei od skaja, prigušeno svetlo, televizor na kome ide
boks meč.
Uz sjajna glumačka
ostvarenja, tešku i melanholičnu atmosferu, poželite da pomognete
tim nesrećnicima. Malo filmova danas ima toliko emocija u sebi i
angažuje na takav način. Film ne vrši eksploataciju nad svojim
likovima i ne pokušava nikakvu manipulaciju. Likovi se doimaju kao
da imaju sopstveni život i volju, njihovi postupci su samo njihovi.
Da, The Motel Life je tužan film, ali je istovremeno i lep i
pozitivan i budi makar malo nade. Kao neka country pesma.
No comments:
Post a Comment