2013.
režija: Katie Graham,
Andrew Matthews
scenario: Andrew
Matthews
uloge: Sam Eidson, Anne
Gee Byrd, Cyndi Williams, Brock England, Garret Graham
Naslov ovog filma je
lakmus-test: ako niste shvatili da je u pitanju role play štos, ovaj
film nije za vas. Ako niste igrali role play makar jednom u životu,
niste videli one smešne kockice, svu silu knjižurina i priručnika
ili figurina, ovaj film će vam biti verovatno dosadan. Naravno, od
vas se ne zahteva ništa više nego da imate pojma o čemu njegovi
likovi pričaju, što znači da ne morate da budete uber-geek i
aktivni igrač.
Zero Charisma se
naslanja na sijaset filmova koji se kreću nekim pop-kulturnim vodama
i ne otkriva ništa posebno novo. Kevin Smith je na tome izgradio
karijeru (Clerks, u manjoj meri njihov ne baš najbolji nastavak, te solidni
Mall Rats). U pitanju je milje likova koji rade neinspirativne
poslove (ako uopšte rade), nisu vlasnici nekretnine, nemaju planove
za karijeru, ali zato mogu da uživaju u satima i satima trivijalnih
rasprava o tome koji je fiktivni svemirski brod brži i sličnim
glupostima. Tretman kakav ovde imaju role playeri u filmovima redovno
dobijaju fanovi stripova, zaluđenici za sport, opsesivni
kladioničari, pa i diskofili (knjiga i zatim film High Fidelity).
Naravno, vaš “fandom”
će odrediti koliko će vas zanimati ovakav film. Što ste više
vremena proveli u sobi igrajući role play sa vama sličnim
muškarcima (“gamer chicks” su bile i ostale redak izuzetak),
žderući čipseve i pijući coca colu (većina “game mastera”
ima nisku toleranciju prema alkoholu na sesijama), veće su šanse da
vas ovaj naslov privuče. Meni je u startu bio zanimljiv. Fora je u
tome kakav će tretman dati svojim likovima, odnosno koliko puta smo
takve karikaturalne štrebere videli na filmu i televiziji. Bez
potrebe da naglašavam, što je simpatično u srednjoj školi nije
baš cool na pragu tridesete, a i jedan te isti tip sesija sa jednim
te istim voditeljem priče ume da smori brže nego što se nadate.
Ovde imamo takav
slučaj. Heroj ovog filma je Scott (Eidson), ogromni, debeli,
proćelavi game master sa frizurom i bradom koje ga čine
nezaposlivim na ozbiljnom mestu. On je uber-geek, diktator okružen
jednako neprilagođenim, samo submisivnijim drugarima. Izgleda kao da
odbijaju da odrastu ili makar konstatuju svet odraslih oko sebe, ili
im taj svet ne nudi ništa dobro. Jedan od igrača na sesijama je
oženjen, štaviše pred razvodom, pa se odlučuje da batali hobi
koji je ionako prerastao i ekipa sa Scottom na čelu mora da nađe
zamenu. Kao poručen im dolazi Miles (Graham), još jedan uber-geek,
ali drugačije vrste. On je uspešan, ima zgodnu devojku i urednik je
popularnog pop-kulturnog web portala koji od toga čak i živi.
Njegova opuštenost je u potpunom kontrastu sa Scottovom
nedruštvenošću i stegnutošću, i on polako dobija većinu ekipe
na svoju stranu, dok Scott lagano kipi.
Scottovi problemi nisu
vezani samo za status alfa-zaluđenika. On počinje (i završava) kao
totalni fijasko od lika, živi u kući sa babom (Byrd), ali se posle
dužeg odsustva u priču vraća i majka (Williams) sa novim momkom i
aspiracijama da proda kuću kako bi pokrila svoje dugove, što bi
Scotta izbacilo na ulicu. Ni na poslu stvari ne stoje bolje, zbog
ošljarenja će pre ili kasnije dobiti otkaz, nema nikakve šanse da
ikada ima devojku zbog svog izgleda, ponašanja i navika. Da stvar
bude crnja, on nije naročito popularan ni u role play zajednici, jer
je sklon nasilnom prepiranju, jer davi sa glupostima i ne shvata da
se vremena menjaju, kako njegova starosna dob, tako i role play scena
koja polako postaje relativno unosan biznis i u digitalnom (WoW i
slične igrice) i u analognom (kartične i tablične igre, figure,
setovi) formatu. Scottovi problemi su sadržani u naslovu filma: nije
nimalo simpatičan i teško ga je podnositi u svojoj blizini.
Film postupa
pametno da ne klizi u glupo popovanje da jednom kada se
opere/ošiša/obrije, kada prestane da sluša Therion, kada se
pristojno obuče i stupi u svet odraslih i ozbiljnih, svi problemi
nestaju. Scott je nesposoban za to, i to dobro znamo. Koliko je
iritantan kao game master, takav bi bio i kao prodavac satova ili
majstor za klimu. Loša stvar sa svim tim je da nakon ekspozicije
film ne vodi nikuda. Taj problem postoji još od renesansne
književnosti: shvatili smo da je Don Quixote lud i ne treba nam
knjiga u četiri toma da bi to iz scene u scenu potvrđivala.
I to je šteta, jer u
pozadini svega toga stoji jedna solidno zasnovana studija karaktera,
natruhe o njegovoj prošlosti (majka koja je još sebičnija od
njega, koja napušta kuću i vraća se kako joj se svidi) i jedan
potencijalno egzistencijalni zaplet (opet sa majkom i njenom namerom
da proda kuću). Film se umesto toga bavi Scottovim sitnim svađama
sa Milesom, ostatkom ekipe i radnicima u role play radnji. Šteta je
i što “čehovljeva puška” u vidu Scottovog nepodnošenja
alkohola ne opali kako treba u “trećem činu”. Od polovine do
samog kraja, film je u slobodnom padu i koristi mehaniku indie drama
i situacionih komedija kao jedinu potporu.
Uz relativno prozaičnu
priču, ni režija ne može biti sjajna, posebno u uslovima žanra
komične drame i nezavisne relativno jeftine produkcije. Ono što
spasava film su glumci. Geek ekipa oko Scotta zaista deluje i ponaša
se na taj način, likovi jesu malo “over-written” i natrpani
klišejima, ali su se glumci potrudili da ih učine makar elementarno
životnim i simpatičnim. Kao Scottova majka, Cyndi Williams odlično
povlači konce koji će nas iritirati, a njena samoživost dolazi u
prvi plan. Anne Gee Byrd ostaje u okvirima filmskih baka koje nisu
mekane ni senilne, njen um je oštar, jezik još oštriji, a memorija
perfektna. Ne fali joj ni stava prema unuku gubitniku i kćerki
parazitu. Ipak, Eidsonova interpretacija Scotta nosi ceo film do te
mere da to počinje da smeta. Naime, Scott je malo preteran lik, a
preterivanje je bio lakši izlaz iz narativnog ćorsokaka, a Eidson
je u interpretaciji suviše siguran i uverljiv, toliko da nam dođe
da se zabrinemo za njega i njegovu dobrobit. On ne izgleda kao da ima
ikakav odmak od uloge. Da je takav “method” glumac ili
jednostavno toliko dobar, to bi se pokazalo i u njegovoj karijeri
koja se svodi na epizodne uloge u indie filmovima. Sva je prilika da
mu je ova uloga jednostavno legla.
Autori filma Katie
Graham i Andrew Matthews dolaze iz miljea dokumentarnih filmova i
njihov prvi proboj u konkurenciju igranih filmova nije baš gladak.
Sva je prilika da su krenuli niz “reku uspomena”, sve do vremena
kada su kratili srednjoškolske ili studentske večeri sa role play
igrama, čega se sećaju sa simpatijama, ali oni su sada “kao”
odrasli i batalili tu priču. I to je legitiman stav, dokle god nije
uključeno popovanje ili slepo oslanjanje na žanrovske formule. Iako
imaju dovoljno inteligencije da izbegnu popovanje i postave se prema
svom glavnom liku drugačije, kao da im fali “wisdom” i
“dexterity” da svoju priču izvedu elegantno, a i “stamina”
da je izvedu do kraja. Možda nema baš role playerskih filmova, ali
ima mnogo boljih filmova o fanovima i pop-kulturnim zaluđenicima
nego što je Zero Charisma.
No comments:
Post a Comment