2012.
režija: Arsen A.
Ostojić
scenario: Fedja Isović
uloge: Alma Prica, Olga
Pakalović, Mijo Jurišić, Izudin Bajrović, Miraj Grbić, Mustafa
Nadarević
Čitam kritike što po
novinama, što po internetu, i svi nahvališe Halimin put na
sva usta, te to je najbolji film o ratu u Bosni (i njegovim
posledicama), te vrhunske izvedbe glumaca, te (istinita) priča koja
pogađa pravo u srce. Još kad vidim da je film pokupio silne neke
nagrade po festivalima (dakako, ne u Cannesu, Berlinu, na Telluridu
ili Sundance festivalu, ali svejedno), shvatim da ga prvom prilikom
moram pogledati.
Unapred se izvinjavam
čitaocima iz Hrvatske na “varanju” u pogledu ove kritike. Film
sam pogledao kad i svi ostali, gde i svi ostali, na televiziji. Tako
da je ova kritika namenjena čitaocima iz drugih krajeva naše bivše
domovine, onima koji nisu imali prilike da film pogledaju.
Dakle, imamo tri
vremenska perioda preko kojih se ova priča rasteže, počinje 70-ih,
daleko pred rat ili bilo kakvu indiciju rata. To, naravno, ne znači
da su odnosi među nacijama, u ovom slučaju Srbima i Muslimanima u
ruralnoj Bosni, harmonični. Recimo da bi se to moglo opisati ovako:
neka ih Vlasi/Turci tamo gde su, ali ne daj bože da “moj sin/kćer”
oženi/uda se za Vlaha/Turčina/Vlahinju/Turkinju, što je i okidač
za ovaj film. Originalnu romansu Slavomira (Jurišić) i Safije
(Pakalović) ne vidimo, ona je naprosto tajna dok se ne pojave
posledice: Safija ostaje trudna i jedne noći kuca na vrata svoje
dobre tetke Halime (Prica) da je pita šta će i kako će pošto će
je otac (Nadarević) ubiti, i to ne samo figurativno. Slavomir ima
neke druge brige, čeka ga šljaka u Minhenu, a već iz nekog razloga
ne može povesti sa sobom Safiju. Safija onda rađa manje ili više u
tajnosti i daje sina na brigu Halimi, inače nerotkinji... Mali Mirza
odrasta okružen ljubavlju sa majkom i ocem, i igra se sa rođakom
Aronom, sinom njegovog “strica” Mustafe.
Drugi deo priče se
dešava nekoliko godina posle rata, i na svim likovima se vide
posledice. Halima je udovica shrvana bolom, i strana administracija
je upravo u nekoj masovnoj grobnici pronašla ostatke njenog muža
(Bajrović), ali ne i Mirzine, za šta im treba uzorak DNK jednog od
roditelja. Situacija je škakljiva, jer se Safija u međuvremenu
udala za Slavomira i živi sa njim negde u Republici Srpskoj. Ni
njima dvoma ne cvetaju ruže, Slavomir se vratio u Bosnu sa nevelikom
količinom novca i jednom “mečkom” koja je za dvadeset i kusur
godina zarđala, a još je bio u ratu i izašao iz njega sa groznim
traumama, pa se leči rakijom.
Sam period rata je
prikazan u kratkim flashbackovima iz Halimine perspektive, i oni su
asocijativni i efektni. E, sad, Halimin put iz naslova je i
fizički put: ona je starija žena iz zabitog sela, a do Safijinog
zabitog sela ne saobraća autobus, ali je mnogo više od toga put
kroz zapletenu mrežu socijalnih odnosa: treba nagovoriti nekoga da
je odveze tamo, da se ne izlane i ispriča zašto joj to baš treba,
te da ubedi Safiju da i ona otkrije tajnu ili makar samo da da uzorak
na analizu, ne bi li Halima u miru pokopala Mirzu i pokušala da
nastavi sa svojim životom, odnosno sa onim što je ostalo od njega.
Ne treba zaboraviti ni to da Slavomir ne izgleda kao vijetnamski
veteran bez razloga: celo to zamešateljstvo može ostaviti posledice
i na njega, i on može ispasti najveća žrtva.
Zašto sam to ispričao
tako konfuzno? Prvo, da ne bih uleteo u spoilere, pošto je to sa
ovim i ovakvim filmovima neviđeno lako. A drugo bi bilo zato što i
ne može drugačije, kada se priča kreće po krugovima porodice,
porodičnih tajni i odnosa. Da je malo manje zapleten na tom planu,
Halimin put bi bio balkanska, gerijatrijska varijacija na temu
Winter's Bone, priča o navigaciju kroz šumu zapletenih
odnosa u jednom devastiranom okolišu. Međutim, sa podmetnutom
decom, starim svađama i prekinutim odnosima, ovaj film klizi
nedvosmisleno ka teritoriji melodrame i telenovele.
Svestan sam da zvučim
glupavo i bezosećajno, ali ja to ne kupujem. Emocije koje ovaj film
izaziva su jako jeftini poeni, sudbine likova su prikazane kao
tragične da ne mogu biti tragičnije (što je sve istina, posebno
ako je priča istinita), i svi su oni žrtve jednog spleta okolnosti,
dok o dubljim uzrocima ne znamo ništa osim notorne činjenice da se
Srbi i Muslimani nisu baš mirisali ni pre rata. Zapravo, od
melodrame i telenovele ovaj film se razlikuje samo smrtno ozbiljnim
tonom, devastiranim krajolikom nasuprot pitoresknom, bedom nasuprot
bogatstvu. Opet, svestan sam da je sve viđeno u filmu posledica
jednog konkretnog spleta okolnosti i da su neki realno postojeći
ljudi to iskusili na svojoj koži i ne “downplayam” njihovu tugu,
bol i tragediju, samo ne bih baš gledao film o tome, naročito ne
tako izveden film.
Arsen A. Ostojić se
već dokazao kao autor koji voli da zabija lake emotivne poene. Ako
zanemarimo njegovu američku karijeru i nekoliko kratkometražnih i
opskurnih filmova snimljenih u veoma skromnim produkcijskim uslovima
i pozabavimo se Ostojićevom karijerom u Hrvatskoj, videćemo shemu
njegovih filmova. Ta divna splitska noć je omnibus /
hyperlink film koji se uglavnom bavi problemom heroina u Splitu kroz
tri različite i školski ukrštene priče, ali ne donosi nova
saznanja i vuče dobro poznate konce na putu za tragediju. Ničiji
sin se bavi pitanjem (genetskog) identiteta u post-ratnom
sjebanom okruženju i tragičnim posledicama tog otkrića. Da,
Ostojićevi filmovi će vas odraditi emotivno ako im se prepustite
bez rezerve i ne propitujete ih.
Halimin put tu
manipulaciju gledaočevim emocijama dovodi na rub savršenstva.
Naravno, regularna publika će na to pasti već sa prvim hintom: 16
mm kamerom i verite slikom bosanske zabiti. Gledaocima će tuga biti
okidana u skoro svakoj sceni, uz nešto malo vedrijih flashbackova na
Mirzino detinjstvo koji služe kao odmor. Još logičnije je da je
festivalska publika i dobar deo kritike koja po tim festivalima visi
takođe zagrizla udicu. Hamilin put je tipičan euroimages
koprodukcijski uradak za tipičnu ciljnu grupu, sa dosta boljom
glumom od balkanskih standarda. U oštrijoj konkurenciji (film je
hrvatski kandidat za predstojeće Oscare), Hamilin put nema
skoro nikakvih šansi da bude zapažen pored naslova kao što su The
Hunt, Blue Is The Warmest Color ili The Broken Circle
Breakdown. Verovatno je da bi izgubio trku i sa Krugovima,
koji se odlikuju ozbiljnijom produkcijom, i žešćim marketingom, i
pre svega nagradom na Sundancu. Ipak, Ostojić je uspeo makar u
jednom: konačno je dobio američki angažman u polupristojnim
produkcijskim uslovima.
No comments:
Post a Comment