2013.
režija: Takashi Miike
scenario: Tamiyo
Hayashi (po romanu Kazuhira Kiuchija)
uloge: Nanako
Matsushima, Tatsuya Fujiwara, Takao Ohsawa, Goro Kishitani, Masato
Ibu, Kento Nagayama, Tsutomu Yamazaki
Takashi Miike je
fenomen moderne filmske industrije već samom činjenicom da je do
sada snimio blizu 100 naslova, tempom od najmanje 2 filma godišnje,
često i dosta više od toga. Ali Miike nije (samo) štancer, barem
više nije. On je počeo kao reditelj malo neurednih filmova direktno
za video, da bi se u kasnijem periodu karijere probio do sveta
bioskopskih celovečernjih filmova i prošetao kroz žanrove, barem
one popularne u Japanu. Snimao je i uvrnute horore i istorijske
spektakle i akcije i komedije. Shield of Straw,
ekranizacija romana Wara no tate upotpunjuje njegovu karijeru
sa visokobudžetnim i svakako zanimljivim trilerom.
Premisa je čista
klasika: policajci iz specijalnog odeljenja za zaštiru lica od
interesa Mekari (Oshawa) i Shiraiwa (Matsushima) moraju zajedno sa
kolegama iz lokalne policije Fukuoke prevesti opasnog kriminalca
Kiyomarua (Fujiwara) na suđenje u Tokijo. Kiyomaru je višestruki
silovatelj i ubica devojčica i višestruki povratnik u zločin, a
njegova poslednja žrtva je unuka tajkuna Ninagawe (Yamazaki). Tajkun
je “raspisao” nagradu od milijardu jena (oko 10 miliona dolara)
za ubistvo i desetinu toga za samo pokušaj. Nepotrebno je isticati
da je “sezona lova” otvorena, da će svaki očajnik, siromah,
biznismen u dugovima, ali i policajci, vojnici i naoružani
kriminalci okušati svoju sreću da zaradi “laku lovu”. Transport
je težak, a sa tako visokim profilom slučaja skoro je nemoguće da
prođe u tajnosti.
Film dalje ide po
triler formuli koju smo već viđali, malo akcije, malo paranoje i
nepoverenja u kolege pred izazovom kojem je teško odoleti. Naravno,
otkrićemo nekoliko vešto tempiranih tajni, a Kiyomaru će se
potruditi da policajcima oteža transport koliko je moguće, prvo
zato što je bezobrazan i uvredljiv, drugo zato što je lud i sa sve
manje kompasa.
Film nije ni u kom
slučaju loš i nezanimljiv, lepo je snimljen, dovoljno uzbudljiv i
spektakularan, čak ni gluma nije loša, mada povremeno klizi u
teatralnost i to kod svih koji imaju bilo kakvu veću ulogu. Problem
je što bi mogao biti još bolji i napetiji sa nekoliko prepravki u
domenu dramaturške tehnike. Većina akcije je nabijena u prvu
polovinu filmu, scena sa najviše akcione snage je očajnički
pokušaj vozača kamiona natovarenog sa eksplozivom da se zaleti u
policijsku kolonu i raznese ceo konvoj, a ona je negde na trećini
filma. Nakon toga sledi u akcionom smislu anti-klimaks, a napetost se
gradi na atmosferi nepoverenja i paranoje. Pored toga, u fokus kao
glavna tema ulazi rasprava o moralu, profesionalnoj etici,
osvetništvu i iskušenju. Na tom planu, Shield of Straw ne
donosi puno novina i treba mu razrada ili makar specifikacija
diskursa. Takođe, film bi bio napetiji kada Kiyomaruova krivica ne
bi bila zacementirana već na samom početku. Bilo bi još mesta za
sumnju, a otkriće tempirano za “treći čin” bi došlo kao
klasičan trilerski trik.
Vrednost filma Shield
of Straw je u količini haosa koji stvara sa veoma jednostavnom
premisom. Romantizirani Japan kakav poznajemo iz pop-kulture ovde ne
postoji, umesto toga imamo dosta balansiraniju i normalniju sliku.
Bez obzira na koji se kodeks poziva, svako od likova ima makar dva
motiva da izda svoja uverenja i ubije kriminalca. Prvo zato što je
gad to zaslužio, drugo zbog novca. Sa haosom se organizovanost i
tačnost kao tradicionalne japanske osobine moraju umaknuti
snalažljvosti i radu na svoju ruku. Takođe, sukob kodeksa tradicije
sa kodeksom zakonom je jedan od skrivenih dragulja u ovom filmu.
Ako Hollywood ne
napravi re-make ovog filma, to znači da ključni ljudi u industriji
spavaju. U američkoj sredini koja je sama po sebi manje uređena
nego japanska, ovakav film bi zasijao i mogao da ukaže na probleme
osvetništva i preširoke upotrebe oružja. U rukama veštog i
hrabrog reditelja, Shield of Straw bi zablistao punim sjajem.
Ni ovoj japanskoj
verziji ništa ne fali: ima akcije, ima moralne dileme i možemo
razumeti većinu likova, a uz to izgleda kao uradak na visoko
profesionalnom produkcijskom nivou. Istina, Shield of Straw
pati od nešto rediteljske aljkavosti i teške ruke, ali je svejedno
veoma zanimljiv.
No comments:
Post a Comment