2013.
režija: Jeff Garlin
scenario: Jeff Garlin,
Peter Murrieta
uloge: Jeff Garlin,
Dave Sheridan, Hope Dworaczyk, Kerry Kenney, Steve Agee, Fred
Willard, Bob Odenkirk, J.B. Smoove, Jami Gertz, Gina Gershon, Timothy
Olyphant, Richard Kind, Nia Valdaros, Ian Gomez
Svi smo imali posla sa
idiotima. Ako neko od vas nije, to znači da je imao sreće da ih do
sada izbegne, ali pitanje je koliko će ta sreća trajati. Jedno je
sigurno, idioti su zamorna ekipa sposobna da vas iscrpi samim svojim
postojanjem i idiotizmom. Idioti iz naslova ovog filma su jedna
posebna vrsta: preambiciozni roditelji dečaka koji treniraju bejzbol
i nastupaju u lokalnoj maloj ligi. Oni su poprečni presek
najglupljih, najluđih i najiritantnijih ljudi u Americi. Imamo tako
jednog šonju i njegovu glasnu ženu koja bi da iscedi koji dinar za
kolače koje daje klincima, jednog jadnog luzera koji se pretvara da
je bogataš, jednu seksi dadilju, komesara lokalne lige, lezbejski
par od kojih je jedna Gina Gershon, jednog bradonju koji mrzi ceo
svet i u svakom trenutku se može pretvoriti u serijskog ubicu, dva
trenera od kojih je jedan ego-triper a drugi muljator i jednog
retarda u dresu koji se fanatično brine za poštovanje pravila.
Ispravite me ako
grešim, ali mislim da treniranje sportova kod dece ima jedan cilj:
da se klinci rekreiraju i zabavljaju. Naravno, uz to bi valjalo
naučiti kako biti dostojanstven u pobedi i porazu i kako učestvovati
u timu ili kolektivu. Tako misli i Max (Garlin), profesionalni
komičar koji se upravo vratio sa turneje i u idiotizmu drugih
roditelja koji maltretiraju svoju decu sa nemoguće visokim
standardima vidi moguću inspiraciju za novu komičarsku tačku ili
možda čak i celi film. Garlin je inače pristojan televizijski
komičar i glasovni glumac za animirane filmove, ali nažalost nije
dovoljno jak autor da izvede inače zanimljivu ideju do kraja. Jednom
kad započne svoje istraživanje i krene sa intervjuima sa ostalim
roditeljima i trenerima, radnja filma prestaje, a mi dobijamo seriju
vinjeta o idiotizmu dana današnjeg, presečenu sa nostalgičnim
scenama u kojima se odraslom Maxu javlja mladi duh njegovog oca
(Olyphant) i objašnjava mu kako je nekad bilo, sa bejzbolom, malom
ligom i roditeljima koji se nisu petljali u to jer su imali pametnija
posla, recimo da zarade novac za preživljavanje.
Prvi problem sa tim
vinjetama je što već unapred znamo da imamo posla sa idiotima, pa
varijacije na temu idiotizma brzo postaju zamorne. Drugi problem je
odsustvo narativne strukture. Da objasnim, ovakvi filmovi uspevaju
kada izgledaju kao dokumentarci, ispod čije površine se krije
dramaturški razrađena radnja. Dok ovde imamo nešto što liči na
igrani film sa radnjom koja jednostavno ne ide nikuda i nema dramskog
sukoba i usmerenih tenzija. Iz toga sledi da skoro sve te vinjete
deluju kao loše osmišljena improvizacija, nedorečene su, slučajne
i aljkavo napisane.
Istini za volju, nešto
od toga je čak i zabavno. Evo, uzmimo trenere. Bob Odenkirk je do u
dlaku verno odigrao bednika koji se oseća bolje kad pokazuje da ima
moć nad nekim, bilo da su to jadni radnici u njegovoj fotokopirnici
ili deca koju trenira, dok je istovremeno osvetoljubivo zlopamtilo
prema svom bratu koji ga , mutavog kakav već je, zasluženo zajebao
jednom u prošlosti. Drugi je J.B. Smoove, crnac koji priča “sto
na sat” u polurazumljivim šiframa i koji Maxa dovodi na sastanak
čitalačkog kluba koji je trener osnovao iz ko zna kog razloga, ali
svojim gostima naplaćuje nekakve usluge. Donekle je zabavno, ali je
i naporno.
Ženski likovi nisu
dovoljno iskorišteni. Nia Valdaros kao Maxova žena nema dovoljno
vremena na ekranu da bi razradila lik majke koja bi da se potrudi da
njen sin usvoji osnove lepog ponašanja kao što su radne navike i
poštovanje prema autoritetima. Njoj jako ide na živce to što Max
odlazi predaleko u sukobu sa ostalim idiotima i postaje na svoju
stranu detinjasti idiot kao i oni sa kojima se sukobljava. Isto važi
i za Ginu Gershon i Kerry Kinney kao lezbejski par, njihova scena u
kuhinji ima nešto komičarskog potencijala, ali smo mi kao gledaoci
već odavno umorni i više nas nije briga.
Nije ovo loš film,
iako nije ni dobar. Kraj je toliko generički napisan da prosto
izgleda kao da je bačen na to mesto eto tako, jer mora da se završi
sa nekim preokretom. Sa pozitivne strane, Jeff Garlin se čini kao
prijateljski nastrojen tip kome je ipak stalo do idiota sa kojima ima
posla. Drage volje bih popričao sa njim uz pivo i objasnio mu da bi
Dealin' With Idiots bio bolji film kada bi on tu bio samo
glavni glumac, a da ga možda malo iskusniji scenarista i reditelj
oblikuju u nešto koherentnije. Svakako nije za više gledanja.
No comments:
Post a Comment