2013.
režija: Alexandre
Moors
scenario: R.F.I. Porto
uloge: Isaiah
Washington, Tequan Richmond, Tim Blake Nelson, Joey Lauren Adams
Ovaj film tretira jedan
dosta šokantan zločin, seriju snajperskih napada po Washingtonu i
okolini, na drugačiji način nego većina filmova na slične teme.
Ako već nisu varijacije na temu dokumeentaraca, onda se uglavnom
snimaju doku-drame, igrani filmovi koji se “slepo” drže
činjenica i imaju vrlo malo umetničke slobode. Blue Caprice je u
estetskom i žanrovskom smislu hrabar film, pričajući priču o
serijskim ubicama kroz art formu, i većinom se baveći skliznućem
dvojice likova u patologiju, a manje samim zločinima.
Njegov odnos prema
činjenicama je takođe promenjen u odnosu na ustaljeni, “background”
dvojice ubica je fikcionalizovan i rekonstruisan, držeći se samo
najosnovnijih biografskih podataka. U takvoj postavci stvari, kada bi
bio hrabriji da direktnije ukaže na socijalni kontekst zločina,
Blue Caprice bi bio bolji film nego što jeste. Postojala je prilika
da se prozove jednostavan dostup do oružja, kultura teorije zavere,
paranoja u društvu nakon 11. septembra, međurasni odnosi, klasni
pritisci, pitanje veterana i odnos do terorizma, domaćeg i
međunarodnog. Istini za volju, te teme su natuknute, ali nisu
razrađene, pa se iz njih ne može iščitati autorski stav reditelja
Moorsa i scenariste Porta. Postoji opravdanje za to, obojica su
debitanti i ne žele da se zamere nekom eventualnom filmskom
establishmentu, i onda igraju na sigurno, fokusirajući se na
psihologiju i suspense. Problem sa “bezmudaštvom” te vrste je
što, iako neće iznervirati nikoga, verovatno neće ostaviti ni
preterano jak utisak na festivalsku publiku i kritiku kojoj je
prevashodno namenjen.
Psihologija likova i
atmosfera napetosti su prikazani besprekorno u nesvakidašnjem
settingu. Naime, znamo šta će se dogoditi, nevezano za to koliko
smo pratili vesti iz Washingtona ili čitali po internetu o slučaju.
Uvodna scena je spoiler, pokazuje krajnji doseg njihovih akcija: oni
naizgled bezrazložno pucaju po prolaznicima, svedoci događaja zovu
policiju i daju podatke. Radnja se onda vraća neko vreme u prošlost,
na Antiguu, gde su se John (Washington), razvedeni američki ratni
veteran i Lee (Richmond), momak koga je napustila majka, upoznali.
Između njih se odmah razvija odnos međusobne zavisnosti: John ima
zabranu prilaska svojoj deci i Lee je idealan za surogat-sina, dok je
Leeju egzistencijalno potreban staratelj. John će ga povesti u
Ameriku i predstavljati kao sina.
John će ga naučiti
samodisciplini, vojničkim veštinama, da vozi, puca, lovi... Delom
će mu pomagati Ray (Nelson), Johnov kolega iz vojske i entuzijasta
za naoružanje, kod koga će dvojac živeti neposredno pre pohoda.
Druga strana Johnove ličnosti je još mračnija, on je paranoik koji
misli da se sistem urotio protiv njega, ne bi li mu uzeo decu. On
priželjkuje demontažu sistema, haos i anarhiju. Ispočetka njegova
lična tragedija i stavovi u društvu nisu povezani. O ženi, razvodu
i svedocima na suđenju ima izgrađen stav: oni su ga oštetili zato
što su govnari koji nemaju poštovanja za poštenog čoveka i dobrog
oca. Tek kasnije će se iz toga razviti i stav o društvu kao
parazitskom, vampirskom u kome je čovek rob bezličnoj,
robotizovanoj administraciji.
Upitno je koliko je to
istinito, jer po svoj prilici i po svim kasnijim svedočenjima, John
Allen Muhammad je ceo snajperski poduhvat zamislio kao diverziju ne
bi li ubio svoju bivše ženu i predstavio je kao jednu od žrtava
ludaka na pohodu. Od njega nećemo ništa saznati, jer je usmrćen
2008. godine, šest godina nakon pohoda, bez obzira na žalbe i
odbranu koja se poziva na neuračunljivost. Lee Boyd Malvo je manje
ili više bio sledbenik koji je bespogovorno slušao svog poočima i
mentora, i tako je i prikazan. Ta činjenica i činjenica da je bio
maloletan u doba snajperskog pohoda mu je spasila život. O samom
zločinu i istrazi valja napomenuti još i to da je, ma kako bio
zamišljen i izveden, njegovom trajanju išla na ruku i
nefleksibilnost policije i njihovo držanje ukorenjenih znanja o
takvoj vrsti napada: izvode ih belci, sa aktivnim vojnim iskustvom i
po pravilu samotnjaci, a ne grupe. Niko nije očekivao dvojicu
crnaca, oca i sina u relativno starom porodičnom autu (plavom
chevroletu iz naslova), bez stalnog mesta boravka.
Jasno opredeljenje za
fikcionu rekonstrukciju događaja, nezavisnu produkciju i
nekomercijalne ambicije dalo je autorima slobode da razvijaju odnos
oca i sina udo u detalje i to je urađeno vešto, sa tek ponekim
ispadima teške rediteljske ruke. Jedan od njih je ponavljanje
Johnovih teorija, dok je drugi Leejevo učenje snajperskog ratovanja
naglas. I pored toga, i pored povremenih padova u tempu, Blue Caprice
deluje kao kompaktan čak i u problematičnom “drugom činu”,
odnosno u sredini. Za to treba zahvaliti glumcima, kako glavnim, tako
i sporednim Tim Blake Nelsonu i Joey Lauren Adams koja igra njegovu
ženu koji sjajno dočaravaju atmosferu američkog “trailer
trasha”. Isaiah Washington je odličan kao John Allen Muhammad,
pokazuje da ima talenta za misteriozne likove koji klize u ludilo a
la Travis Bickle. Tequan Richmond ima lakši i manje zahvalan zadatak
da je njegov lik zapravo gomila plastelina koju njegov poočim
oblikuje po svojoj želji, ali svom liku daje osećaj i dovoljno
upečatljivosti.
Pitanje ostaje da li je
svaljivanje krivice na lični nivo, i time uslovljeno svaljivanje
filma na pleća glumaca potreban i pametan postupak, ta da li je
pošten. Blue Caprice je hvale vredan projekat, nudi jedan drugi
pogled u razvojni put serijskih ubica na primeru ovog neobičnog
para. Uz malo hrabriji pristup potencijalno škakljivim temama, na
tragu hrabrosti koju je pokazao odstupajući od žanra, bio bi
odličan film. Ovako je samo dobar.
No comments:
Post a Comment