2013.
scenario i režija:
Joseph Gordon-Levitt
uloge: Joseph
Gordon-Levitt, Scarlett Johansson, Julianne Moore, Tony Danza, Glenne
Headly, Brie Larson
Njegov život je
bleja-teretana. Dobro, preterujem, tu su i kola i pičke i ortaci i
crkva i ručak sa kevom i ćaletom nedeljom i “karijera” šankera
i šminkerska gajba. E, da, i pornografija, mnogo pornografije.
Zašto, kada očito može dobiti pravu stvar? Mislim, dečko izgleda
kao da bi mogao da se svidi gomili ćurki koje izlaze u te govnarske
diskoteke. E, to je žešće zajebana situacija, jer u pornografiji
je moguće ono što uglavnom ne dobiješ u pravom seksu: pušenje,
poze koje nisu misionarska i money shot.
On je Don Jon, naslovni
lik filma. Živi u New Jerseyu i igra ga Joseph Gordon-Levitt, ujedno
i scenarista i reditelj filma. Njegovi ortaci su hm... stereotipno
buđavi, jedan je umanjena, jadnija i manje uspešna verzija njega, a
drugi je mudri Afroamerikanac. Kola su “muscle car” koji on vozi
divljački i svađa se sa drugim učesnicima u prometu. Ćale je Tony
Danza, svetska faca, koja gleda onu glupost koju ameri zovu fudbal i
svađa se sa televizorom, keva je Glenne Headley u maniru tipične
žabarske “la mamme” koja grdi sina što još nije našao finu
devojku, oženio se i poradio da gospođa majka dobije unuke. Sestra
je Brie Larson i stalno je na smartfonu. Crkva je rimokatolička,
ispoved svake nedelje, deset očenaša i deset zdravomarija, najbolje
izgovoriti uz dizanje tegova. A pičke su razne i slučajne, dok ne
naleti ona, jedna i jedina, Barbara... Igra je Scarlett Johansson i
šta da vam kažem, mala je bomba.
E, tu onda kreću žešća
sranja za našeg Jonnija, prvo ga odvlači na romantične komedije,
pa ga upozna sa svojima, pa on nju sa svojima, pa ga uhvati da mlati
majmuna i zabrani mu svu pornografiju, pa ga upiše u večernju školu
da nađe bolji posao od konobarskog. E, u večernjaku će on upoznati
jednu matoru lujku (Julianne Moore), koja je napušena k'o zmaj i
priča pizdarije bez blama, ali ona će kasnije odigrati bitnu ulogu
u priči...
Hajde, malo sam se
zezao, ali sad ćemo ozbiljnije... Don Jon je blesav, tupav i
zabavan film koji se na momente upinje iz petnih žila da bude
shvaćen ozbiljnije. I ta pretencioznost je velika greška, ali možda
ne i najveća. Neke ljude je lako impresionirati, i nešto
polupametno će im iz fundamenta promeniti pogled na svet. Najveći
problem filma je što je “fake”, i to se vidi iz aviona. Naime,
teško je naći makar jedan aspekt koji nije klasičan “tv trope”.
Na šta vas, u smislu
filma i televizije, asocira New Jersey? The Sopranos? Jersey
Shore? Jay and Silent Bob filmovi? Ovde ima od svega po
malo. Don Jon vozi besno kao mafijaš, prost je i primitivan kao da
je izašao iz bilo koje sezone Jersey Shora, a takav mu je i
stil oblačenja i života. Za njegovu sestru je jasno nakon dve iste
scene u kojima ćuti da će odigrati tu “Silent Bob” kartu i
progovoriti jednom, ali “mudro”, zapravo očito.
Don Jon je u
svakom svom aspektu primer kompiliranog, prepakovanog filma čiji je
svaki element do poslednjeg viđen ne samo jednom. Takav je scenario,
prepun opštih mesta o Italo-amerikancima, muškom drugarstvu,
familijarnoj dinamici, katoličkoj crkvi, vezama i seksu. Likovi su
do jednog tipski. I režija je prilično provaljena, jako se ide na
efekat ponavljanja brzih montaža. Nije me impresioniralo u Requiem
For a Dream, neće ni preko 10 godina kasnije. A tema i poruka?
Pornografija je sveprisutna (i to besplatno) i predstavlja opasnost
za seks jer nam postavlja nerealne standarde izgleda i seksualnih
akrobacija. No shit. Jebemmumater, Shame je star samo dve
godine, a već ga je mali picopevac prepakovao u verziju “for
dummies”. I većina kritike mu aplaudira! Kuda ide ovaj svet?
Joseph Gordon-Levitte,
ja ću tebi jedan savjet dati. Kada kradeš, gledaj da te ne uhvate,
pa onda te pizdarije postanu reference i citati, a ne obično
drpanje. Ako kradeš blatantno, napravi parodiju, tamo je to
dozvoljeno i čak poželjno. Nemoj nam prodavati jedan te isti štos
po sto puta dok ga zadnji debil ne ukapira. I nemoj raditi ono što
ne znaš: nemoj pisati scenarije, nemoj režirati i ne pričaj o
stvarima o kojima znaš sa televizije.
Gledajući ovaj film,
gledalac će doći do zaključka da u New Jerseyu postoje samo
“Guidos” sa MTV-a, ništa Springsteen, ništa Bon Jovi. I svi do
jednog govore karikiranim “foggedaboudit” akcentom. Dobro,
solidan glumac sa prevelikim ambicijama je iz Los Angelesa, nije
lingvista i ne razume sleng finese, pa preteruje. Ali, lepa Scarlett
je iz tu iz komšiluka, odmah preko vode, pa bi mogla biti upućena u
te nijanse. U krajnjoj liniji, “vocal coaching” ne postoji bez
razloga.
Kao i to, i sve ostalo
je isfolirano, “punchline” sa crkvom i pokorom koju dobija Jon se
malo previše puta ponavlja, svi očekujemo foru, ali ona je
mlakušna. Isto tako, kada Jon pomene Barbarino prezime svojim
roditeljima, pomalja se “etnički” humor, ali se od toga
odustaje. Ili isfuraj to do kraja (ako želiš i ako smeš) ili ne
pominji, tu nema srednjeg puta. Barbarino ponašanje je predvidljivo,
zaplet sa napušenom matorom lujkom je predvidljiv, sve je toliko
puta ponovljeno.
Ipak, Don Jon je
zabavan film. Ne zbog radnje, ne zbog likova, ne čak ni zbog glume,
iako su Julianne Moor i Tony Danza odlični i potpuno u svom
elementu. Nije mi humor tu presudan, čak i kad se pojavi pristojna i
relativno sveža fora, bude uništena nabijanjem i ponavljanjem. Film
je glasan, izgleda nadrkano i prepun je blinga, i naravno lak za
praćenje. Imaćete glupavi kez dok ga budete gledali, delom zbog
transfera neprijatnosti (ipak je to seksualna komedija, i to ne baš
produhovljena), delom zbog klasičnih tupavih fazona, a delom zbog
elemenata parodije. Zaboravite na pretencioznost i pokušaje da se
napravi ozbiljan i poučan film. “Foggedaboudit”, Don Jon
jednostavno nije takav film.
No comments:
Post a Comment