2013.
scenario i režija: Michael Polish (po
romanu Jacka Kerouaca)
uloge: Jean-Marc Barr, Kate Bosworth,
Josh Lucas, Radha Mitchell, Anthony Edwards, Balthazar Getty, Patrick
Fischler, Stana Katić, Henry Thomas, John Robinson
Beatnike je teško razumeti jer ni
beatnici nisu baš najbolje razumeli sami sebe. Da jesu, ne bi u
njihovom životu bilo toliko jazza, heroina, alkohola, poezije,
ljubavnika i ljubavnica i putovanja, putovanja, putovanja... Jedno je
jasno za beat generaciju: oni su se slagali da je svet otišao u
kurac, ali se nikako nisu mogli složiti kako tačno je svet otišao
u kurac. Ako izuzmemo to, moramo imati u vidu da su beatnici pisali
uglavnom o svojim iskustvima na društvenoj i umetničkoj margini i
da je njihov pogled na svet ne malo distorziran, što se vidi u
njihovim delima.
Da skratim priču, adaptacija beatničke
književnosti je vraški težak i nezahvalan posao i pitanje je da li
je to uopšte potrebno raditi. Očito je da postoji interes, u
poslednjih godinu dana imali smo On The Road,
Kill Your Darlings, Big Sur, American Road. Pre
koju godinu smo imali biopic Neal Cassidy i Howl.
Kada se podvuče crta, jedini beatnički film koji je nedvosmisleno
pokupio dobre kritike i komunicirao sa publikom je Cronenbergov Naked
Lunch (1991) veoma drogirani trippy film po veoma drogiranom
literarnom predlošku Williama S. Burroughsa. Čini se da će talas
filmova po motivima beat književnosti trajati još neko vreme,
prosto trenutak je takav i možda nam je očajnički potrebna nova
beat generacija koja će pljunuti današnjem svetu u lice.
Samo što ću izraziti sumnju da će je
filmovi kao što su On The Road ili Big Sur pokrenuti.
Interni svet beatnika je suviše zatvoren i autoreferentan, transfer
na drugi medij je težak. Burroughs je tu izuzetak pre nego pravilo,
njegova spika nije interna, nego uglavnom fantastična. Roman Big
Sur je komad autobiografske literature Jacka Kerouaca, i to iz
perioda u kome se on intenzivno tražio i borio sa svom silom
psihičkih poremećaja induciranih nenadanom slavom i zloupotrebom
različitih supstanci. Sedam godina nakon tog perioda života, Jack
Kerouac je umro, ali je jasno da je nešto u njemu umrlo već u toj
kolibi u šumi.
Umesto gledanja ovog filma, bolje
pročitajte roman. Istina, trajaće nešto duže, film staje na nekih
75 minuta, ali u filmu nećete videti ništa što ne možete iščitati
iz romana, pa ni većinu toga što možete iščitati. Roman i film
su dva različita medija i koriste različita izražajna sredstva.
Autor filma Michael Polish kao da to ne shvata, pa se drži teksta
romana kao pijan plota. Big Sur je meditativni roman, gde je
Kerouac bez nekog očitog reda (osim puke hronologije) zapisivao
svoje misli u jednom periodu života kada je pokušao da pobegne od
slave i armije obožavalaca (pre hodočasnika), i sakrije se u kolibu
u šumi nedaleko od San Francisca. Ono što ubija film je upravo ono
što daje poseban ugođaj romanu, a to je konstantno prisustvo
naratora u voice-overu. Film nije literatura, u filmu je mnogo
efikasnije pokazati nego objašnjavati i to je jedno od prvih
pravila. Big Sur je dosadan film u kome Kerouac (Barr)
konstantno kenja o samoći, pijanstvu, delirijumu, veoma čudnim
odnosima sa prijateljima piscima iz Kalifornije i još čudnijem
prijateljstvu sa Nealom i Carolyn Cassidy.
Dakle, Jack bi da se skloni od sveta,
nađe malo mira i malo se istrezni i očisti organizam. Problem je
što mu u kolibi u šumi ubrzo postane dosadno, pa se dovuče do San
Francisca, čuje sa prijateljima, i krene opet da pije. On će tako
nekoliko puta ići od kolibe do grada i nazad, sve dok koliba ne
postane mesto za žurke. U ovom periodu života posebno mesto zauzima
možda poslednja Kerouacova prava ljubav, Billie (Bosworth),
originalno Cassidijeva ljubavnica. Ne dešava se puno toga, ali za
razliku od pisane reči koja ponekad sjajno opisuje unutrašnja
stanja, ovaj film je jednostavno bespomoćno dosadan.
Opet, u pojedinostima je bolji nego u
celini. Film izgleda prelepo, kamera sasvim solidno dočarava osamu
šume, grad koji postaje sve živahniji, zadimljene jazz birtije i
kuće u predgrađu. Takođe, na rubu radnje će se naći par
zanimljivijih detalja (recimo kada jedan od likova kaže da su se
pojavili neki novi beatnici ili šta već i da nose ekstravagantnu
šarenu odeću, što je jasna aluzija na rađanje hippie pokreta).
Karakterizacija likova je generalno plitka, ali opet se dešavaju
retki i blistavi momenti kao na primer odnos između Jacka, Neala
(Lucas), Carolyn (Mitchell) i kasnije Billie, ili procep u kome se
našao Kerouacov prijatelj i neka vrsta mentora Ferlinghetti
(Edwards) koji bi da se Jack otrezni i upristoji, ali ne bi da gnjavi
oko toga.
Glumci svoje zadatke obavljaju više
nego pristojno. Jean-Marc Barr nosi ceo film, što se od njega i
očekuje, ali problem je u tome što na van Jack Kerouac nije
naročito aktivan. Naprotiv, on je i subjekt i objekt istraživanja i
maltretiranja samog sebe, njegovo ludilo je do pred sam kraj
maskirano pijanstvom i rezigniranošću, da bi tek onda donekle
isplivalo na površinu. Voljno ili ne, u toku narativnih momenata se
kod Barra primeti veoma lagani francuski akcenat, što je filigranski
detalj u oponašanju Kerouacovog govora (pisac je inače rodom iz
Quebeca). Josh Lucas je fantastičan kao Neal Cassidy koji bi da se
smiri nakon burnog i često neugodnog života, ali koji se nije
izborio sa autodestrukcijom koju je nosio u sebi. Radha Mitchell nije
dovoljno iskorštena kao Carolyn Cassidy, verovatno jedini iole
trezveni saputnik i posmatrač beat generacije. Kate Bosworth osim
lepote i senzualnosti ne donosi ne znam kakav talanat na film.
Big Sur kao film nije toliko
neprijatno iskustvo koliko je besmisleno i bespotrebno. Film je
namenjen onima kojima su beatnici fascinacija (kao što su meni), ali
nije spomena vredan kao film, osim kao još jedan od naslova u nizu.
Moja preporuka je držati se knjige i nadati se da će filmska
industrija ostaviti beat generaciju na miru. Ma koliko bih voleo da
ih vidim kao likove kvalitetnih filmova, sve više gubim nadu.
No comments:
Post a Comment