2013.
režija: Luc Besson
scenario Luc Besson,
Michael Caleo (po romanu Tonina Benacquiste)
uloge: Robert De Niro,
Michelle Pfeiffer, Tommy Lee Jones, Dianna Agron, John D'Leo
Nije jednostavno biti
zaštićeni svedok, pošto se podrazumeva da su ti veoma opasni i
veoma organizovani kriminalci za petama. Sa druge strane, takav tip
života pruža određene pogodnosti: državne agencije ti daju gajbu
na korišćenje sa danonoćnom fizičkom i tehničkom zaštitom,
finansira nešto od tvojih navika, namešta ti prilike za posao ili
makar za druženje. Što si im dragoceniji, oni su spremniji da se
više založe za tebe. Tvoj jedini cilj je da ne štrčiš previše
iz gomile i da se okaneš starih navika koje su te dovele u nevolju.
Problem sa familijom iz naslova, Manzonijevima, je to da su svi do
jednog potpuni ludaci. Naravno, ne pomaže ni to što je pater
familias gangster celog svog života, što je treća generacija
mafijaša i što je druknuo svoju mafijašku Familiju da bi sačuvao
svoje dupe.
The Family je
neujednačen film koji se prodaje kao komedija, ima elemente
gangsterskog filma i akcije, klizi od nasilja do sentimenta i nazad i
prepun je referenci na druge filmove i to ne krije. Najbolje se
snalazi na terenu obične farse, zabavan je barem jednako koliko je
nelogičan i nepamtljiv. Gledati glumce kako se snalaze u otvoreno
apsurdnim situacijama je pravo uživanje, iako i Robert De Niro i
Michelle Pfeiffer repriziraju neke od svojih ranijih uloga.
Posle priličnog
pičvajza koji su napravili na Azurnoj Obali, familija je dobila nove
identitete. Sada se prezivaju Blake, otac Fred (De Niro), majka
Maggie (Pfeiffer) i tinejdžeri Belle (Agron) i Warren (D'Leo) i sele
se na novu lokaciju, negde u Normandiji. Gradić je poprilična
nedođija, najbliže znamenitosti su 20-ak kilometara udaljene, a
stanovnici su tipično francuski ležerni i aljkavi. U prisustvu
Blakeovih se lako nastrada zbog neukazivanja dužnog poštovanja:
Fred ume da čoveka nalupa na smrt (bilo da je to vodoinstalater koji
ga pelješi ili neko drugi), Maggie će spaliti supermarket kada
shvati da je zaposleni i druge mušterije ogovaraju, Belle će
premlatiti svakog tipa koji joj se udvara na nepriličan način, a
Warren će u roku od nekoliko dana uspostaviti gangstersku operaciju
za početnike u školi od crnog tržišta cigareta i trodona do
zaštitarskih usluga. Naravno, takvi kakvi su, Blakeovi će se
izdvajati iz gomile tako da ne mogu biti očitiji, što će zadavati
glavobolje njihovom agentu za zaštitu Robertu Stansfieldu (Jones) i
njegovoj dvojici pomoćnika. Od početka je jasno u kojem će pravcu
film ići, vidimo familiju u autu, neko se žali na smrad, otac svali
krivicu na psa, a poprilično je jasno da smrad dolazi od leša u
prtljažniku.
De Niro bi ovakvu ulogu
odigrao i u snu, on to zna i mi to znamo. Ipak, nasuprot njega stoje
Michelle Pfeiffer i Tommy Lee Jones, pa mora ipak da uloži malo
truda u stvaranje filmske hemije. I u tome uspeva, čak je i zabavan.
Posebno je zanimljiva scena u kojoj Fred gostuje na sastanku lokalnog
filmskog kluba, gde su zabunom iz kinoteke poslali pogrešan film:
umesto Minnellijevog Some Came Running, poslali su ultimativni
gangsterski film Goodfellas. Genijalno je videti Roberta De
Nira kao Freda Blakea kako reaguje na Roberta De Nira kao Jimmija.
Iako dobija ovacije od publike za svoju interpretaciju filmskog (i ne
samo filmskog) gangsteraja, jasno je da je potpuno ugrozio svoju
masku.
Michelle Pfeiffer se
dosta služi svojim ranijim ulogama, primetan je uticaj Married To
The Mob, gde glumica igra mafijašku udovicu, ali će fanovi
videti i uticaj De Palminog filma Scarface, posebno kad mater
familias opominje muža i decu zbog ponavljanja reči “fuck”.
Njeno tumačenje psihotičnog lika maskiranog u američku domaćicu
je domaći zadatak za glumice koje bi ironizirale život u predgrađu.
(Imali smo nekoliko naslova ove godine, da ne nabrajam.) Michelle
Pfeiffer se već dokazala kao glumica sa jakim dramskim potencijalom,
ali do sada nije na ovakav način pokazala svoje komičarske
sposobnosti. Možda joj to bude veliki povratak u prvu ligu, pošto
je ona jedna od najtežih žrtava hollywoodskog odnosa prema ženama.
Nje jednostavno nije bilo u bitnijim filmovima u poslednje vreme,
iako je još uvek lepa, samo što više nije mlada. Možda joj
“typecast” otkačene domaćice donese više pažnje.
Dianna Agron je ime sa
kojim će se računati na filmu i televiziji bar još neko vreme,
odlična je kao psihotična srednjoškolka potpuno “navučena” na
romantične klišeje, a istovremeno sposobna za ludačke količine
nasilja. Jedino čega se bojim je to da će postati “typecast” za
ono što sledi nakon teen uloga, romantične komedije i slične
gluposti, te da će je to potrošiti. Njen parnjak u većini scene,
John D'Leo, je pristojan kao lagano uvrnuti klinac koji se više
oslanja na mozak nego na mišiće, ali takvih ima na pretek, bilo u
Hollywoodu, bilo u indie okruženju. Na sličnom nivou je i Tommy Lee
Jones, odličan je kao De Nirov sparing-partner, ali potpuno gubi
momentum u scenama gde bi trebalo da je dominantan. Čini se da u The
Family samo “kasira” staru slavu, što je obično De Nirov
hobi.
Luc Besson je moguće
jedno od najvećih i najintrigantnijih rediteljskih imena sa obe
strane Atlantica, ako ni zbog čega drugog, onda zbog svoje
hiperaktivnosti i na ovaj ili onaj način autorske plodnosti. Režirao
je barem dva svetski značajna filma: La Femme Nikita (1990) i
Leon: The Professional (1994), imao potpuno kontrolu nad
svojevremeno najskupljim filmom u evropskoj produkciji The Fifth
Ellement (1997), napisao preko 50 filmskih priča ili makar
kreirao likove i producirao preko 100 naslova. Među njima je i
trilogija Taxi, najskuplja i najurnebesnija reklama za
komercijalni proizvod. Presadio je američki B film u evropsko
okruženje i osnovao prvu evropsku filmsku mega-korporaciju
Europacorp koja posluje na nekoliko kontinenata i u mnogo različitih
kinematografija, uključujući i srpsku (Čarlston za Ognjenku).
Zaradio je gomilu para sa Transporter serijalom, a sa Taken
serijalom provalio novi štos: dovesti karakterne američke glumce u
evropske filmove koji reinkarniraju tradiciju američkih B filmova.
Od jednog čoveka je to dovoljno da dobije status filmskog polu-boga,
nije isključeno da prihvati opkladu i napravi kompletan film za 6
dana, a sedmog ode na promociju.
I to je najveći
problem The Family, ta njegova hiperaktivnost koja neretko
odiše površnošću. Nije bitno što bi se ovakav film raspao pri
analitičkoj disekciji, njegova snaga leži u potencijalu za zabavu.
Problem je što taj potencijal nije do kraja upotrebljen, što je
scenario ofrlje napisan i kreće se od klišea do klišea. Recimo,
nije baš skriveno da je namera filma da iskoristi francusku
provinciju kao setting sastavljen od lagano uvredljivih stereotipa,
sve to lepo zamota u stilizovanu akcionu komediju i proda američkoj
publici. U tome uspeva čak i kad su detalji toliko isfušareni da je
Normandiju bez većih intervencija moguće zameniti sa npr. Albanijom
ili Arkanzasom. Takođe, popis od deset stvari zašto je Giovanni
Manzoni poznat kao Fred Blake zapravo pristojan čovek je nepotreban,
neduhovit i primer ošljarskog pisanja. To što je Martin Scorsese
potpisan kao producent ne znači ništa, osim marketinga. The
Family nije film za zahtevnu publiku, nije pamtljiv, ali je zato
zabavan za jedno gledanje.
No comments:
Post a Comment