2013.
režija: Zal
Batmanglij
scenario:
Zal Batmanglij, Brit Marling
uloge:
Brit Marling, Alexander Skarsgard, Ellen Page, Toby Kebbell, Patricia
Clarkson
The
East
je film na koji morate imati reakciju. Većina kritičara ga je
nahvalila kao hrabar pokušaj da se problematiziraju teme koje
današnji filmovi u širokom luku izbegavaju, kao što su
eko-terorizam, zločini iz nehata koje počine korporacije u trci za
profitom, privatni sektor u obaveštajnim poslovima i sistemska i
vansistemska borba. Pozitivno nastrojeni kritičari će, ako su
pošteni, makar navesti objektivne nedostatke filma: plošnost i
beživotnost likova, njihovu zasnovanost na stereotipnim predstavama
i nemogućnost njihovog postojanja (barem u takvom obliku) u realnom
svetu. Negativno nastrojeni kritičari će insistirati na tim
filmskim nedostacima, dok će nekima team filma biti odbojna iz
razloga uverenja, pa će The
East
biti okarakterisan kao Red
Dawn
iz dijametralno suprotne perspektive.
To
nije nimalo fer, jer je Red
Dawn,
i originalni, a tek re-make, od početka do kraja loš film, zasnovan
na neodrživim temeljima, pamfletski, uronjen u najgora moguća
dramaturška rešenja, pretenciozan i tendenciozan. The
East
je pristojan, školski “young-adult” triler, filmski materijal
koji se prosto guta, međutim teme kojih se dotiče zahtevaju
dostojanstveniju obradu.
Jane
(Marling) je bivša agentica FBI koja je nastavila karijeru u
privatnoj obaveštajnoj firmi koja pruža zaštitu bogatim klijentima
i velikim korporacijama od raznih vrsta napada. Njena šefica Sharon
(Clarkson) to objaštnjava kao procenu rizika i reakciju na problem:
ako je to sitan i iritantnan problemčić, klijent će se sam
izboriti s njim. Ako postoji potencijal za štetu, firma će to
rešiti, a ako je u pitanju opasna pretnja, firma će kontaktirati
zvanične državne strukture. Jane je dobila zadatak da se infiltrira
kako zna i ume u eko-terorističku skupinu The East koja izvodi
napade na korporacije koje zanemaruju ekologiju i sigurnost svojih
mušterija. Posle nekog vremena lutanja po skvoterskim i freeganskim
(oni što iz principa jedu hranu iz kontejnera) zajednicama, te
švercanja na teretnim vozovima, Jane slučajno naleće na tipa koji
izgleda kao običan otpadnik, ali u njegovom autu su simboli Easta.
On će je kao “drugaricu u nevolji” odvesti u Eastovu sigurnu
kuću i Jane će postati Sara, nova pridružena članica
organizacije.
Nažalost,
Jane / Sara je plitak lik, njene moralne dileme su predvidljive i
opisane u brojnim drugim filmovima. Ali u poređenju sa klikom iz
terorističke organizacije, ona izgleda kao da ju je Dostojevski
napisao. Teroristi nisu ništa drugo do gomila razočarane bogataške
dece, vođa Benji (Skarsgard) kao da nema nikakve motive za svoje
stavove, sumnjičava doglavnica Izzy (Page) ima moralne probleme sa
svojom familijom , a tu su još i jedan gay, jedan militantni crnac,
debela kompjuterašica i grupni doktor (Kebbell), koji jedini ima
opipljive razloge da se bori protiv korporacije, pre svega
farmaceutskih koje su od njega napravile invalida i osudile ga na
sporo umiranje.
Eastove
akcije su otišle nekoliko koraka dalje nego šale, ali nisu baš
terorističke u smislu da pogađaju veliki broj ljudi. Oni se
neodgovornim kapitalistima svete na način na koji su se oni odnosili
prema planeti Zemlji i drugim ljudima. Direktore farmaceutske kuće
koja proizvodi i prodaje opasne lekove će otrovati njihovim
proizvodom, a direktore elektrane će naterati da zaplivaju u vodi
koju su sami zagadili. Uostalom, manifest organizacije je ujedno i
prvi materijal koji ćemo videti u filmu, video klip sa glasom iz
off-a koji kaže: “lažite nas i mi ćemo lagati vas, otrujte nas i
mi ćemo otrovati vas, špijunirajte nas i mi ćemo špijunirati
vas”.
Mehanika
filma je predvidljiva: Jane / Sara će se polako ali sigurno
zaljubiti u Benjija, ekipa će je prihvatiti kao pouzdanu članicu
kolektiva sa ritualima nalik na sektaške (seksualne igrice,
propovedi, zajednički obroci u ludačkim košuljama kako bi ukućani
hranili jedni druge i zajednička kupanja nalik na krštenja).
Naravno, u njoj će se razvijati kriza identiteta, pa će zaboraviti
da je u stvari Jane, i sve više postajati Sara, baš kao što ju je
šefica upozorila: neki nivo identifikacije sa ljudima koje
špijuniraš je neizbežan, ali ne treba zaboraviti ko si u stvari.
Međutim, i pored predvidljivosti, film nije dosadan, a umesto
generičke akcije imamo dijalog.
Iako
bi scenario mogao biti bolji, a režija, fotografija i montaža ga
popravljaju koliko je moguće, The
East
postavlja nekoliko pravih pitanja na pravi način. Ako bi film
odgovorio na njih, postao bi propovednički, bilo na jednu, bilo na
drugu stranu. The
East nas
tera da razmišljamo, makar i o jednačini sa previše nepoznatih i
to evocira uspomene na bolja vremena u filmu, kada su filmovi
propitivali društvene stavove.
Portret
freeganske kulture je intrigantan i njihova filozofija je na mestu:
sistem ne radi, jer tera trgovce da bacaju savršeno ispravnu i
jestivu hranu. Međutim, kada se slika malo proširi, od takvog
zakona mnogi imaju nekakvu dobit: kamiondžije koji dovoze i odvoze
hranu, proizvođači koji prodaju veće količine i potrošači jer
je hrana proizvedena na veliko i koje ima na bacanje jeftinija od one
koje nikad nema dovoljno i koja se proizvodi u malim serijama. Film
jasno stavlja granicu između imperativa pristojnog ponašanja i
poštenog ravnanja sa prirodom i svojim bližnjim i fundamentalizma.
Glumci
su pristojni koliko im likovi dozvoljavaju. Alexander Skarsgard hitro
gradi karijeru u indie filmovima, iako je poznatiji kao televizijski
glumac. Benji se malo razlikuje od njegove tipične ledene persone na
ekranu. Benji je pomalo misionarski, isusovski tip, blagoglagoljivi
pravednik pomalo nesvestan sranja koje će napraviti. Ellen Page je
ispod očekivanja kao Izzy. Patricia Clarkson od Sharon pravi
stereotipnu, ali prihvatljivu epizodu. Kao direktorka špijunske
firme, i ona razmišlja korporativno, a sa svakim svojim poslom želi
privući više klijenata.
Brit
Marling je fenomen među glumicama mlađe generacije. Umesto da se
razbija od posla da bi se domogla nekih uloga u poplavi glumica i
glumičica sličnog profila, ona sama piše scenarije i kontaktira sa
mladim rediteljima, pa se snalazi i za uloge. Njeni scenariji su
protiv glavnog toka hollywoodske zabave, i u njima postavlja nekoliko
bitnih pitanja. Sa Batmanglijem je već radila na The
Sound of My Voice
(2011), filmu koji je, kao i The East, smešten u okvire kulta koji
se skriva daleko od javnosti, a Marlingova je tu igrala ulogu vođe
kulta. Ne bi bilo loše spomenuti i Another
Earth
(2011), dramu koja koristi SF okvire da bi postavila egzistencijalna
pitanja. Za Marlingovu će uvek biti mesta na filmu, pa makar sve
radila sama, za šta je prilično sposobna.
I
pored svih svojih mana, The
East
je solidan film, a njegov angažman je redak danas. Ipak, skoro pa
neoprostiv greh je svoditi terorističku ćeliju na stereotip o
dokonoj i nadrkanoj bogataškoj deci, kao u 12
Monkeys,
minus ludilo glavnog lika. Jednako tako, deo priče sa gramzivom
farmaceutskom kompanijom koja pušta opasne lekove u promet ne pije
vodu: regulatorna tela u Americi su toliko zahtevna i spora da se
ljudi žale da ne odobravaju nesporne lekove dovoljno brzo, a
nestabilan lek mogu da odobre samo u slučaju epidemije. No dobro,
freegaizam, levičarenje i anti-globalizam na stranu, The
East
je triler koji vas involvira i uključuje u proces razmišljanja.
Dovoljno je jasan, i ne podcenjuje gledaoce.
No comments:
Post a Comment